כושר ותוחלת חיים: האם פעילות אירובית רבה יכולה להזיק?

כושר ותוחלת חיים: האם פעילות אירובית רבה יכולה להזיק?

מחקר חדש, רחב היקף, מגלה כי אפילו רמות כושר קיצוניות מגדילות את תוחלת החיים – במיוחד בקרב אנשים מבוגרים.

 

פעילות גופנית נחשבת לטובה לבריאות, אך האם יש דבר כזה יותר מדי פעילות גופנית? כמה מחקרים אחרונים טוענים שכן.

 

לדוגמה, 90 דקות של פעילות גופנית בכל יום משפרות את בריאות הנפש, אך כל דבר שעובר את הסף הזה הוא גרוע עבור בריאות הנפש יותר מאשר אם לא מתעמלים בכלל, כך עולה ממאמר מדעי שפורסם לאחרונה.

 

מחקרים אחרים טענו כי ייתכנו חסרונות קרדיווסקולריים לפעילות גופנית מופרזת.

 

מחקר אחד מצא כי ישנה הסתיידות גבוהה יותר בעורקים של ספורטאים וגברים העוסקים באופן שגרתי בספורט. לנוכח המחקר הזה, חוקרים ממרפאת קליבלנד באוהיו התכוונו לחקור האם כמויות גדולות של פעילות גופנית משפיעות על תוחלת החיים.

 

לשם כך, צוות בראשות ד"ר וואל ג'אבר – קרדיולוג במרפאת קליבלנד, ניתח את הקשר בין כושר אירובי ותוחלת חיים בקרב 122,007 אנשים.

 

"התעניינו במיוחד בקשר שבין כושר מוגבר במיוחד לבין תמותה", מסביר מחבר המחקר הראשון ד"ר קייל מנדסגר, עמית במחלקה האלקטרופיזיולוגית במרפאת קליבלנד.

 

המדענים פרסמו את תוצאותיהם בכתב העת Journal of the American Medical Association Network Open.

 

אפילו רמות קיצוניות של פעילות גופנית מאריכות את החיים

ד"ר ג'אבר וצוותו בדקו רטרוספקטיבית את הנתונים ממחקר קבוצתי שנערך בקרב 122,007 אנשים שהשתתפו בבדיקת הליכה על הליכון בין האחד בינואר 1991 ל-31 בדצמבר 2014.

 

החוקרים חילקו את האנשים "לפי כושר לב-ריאה בהתאמה בין גיל ומין" לחמש קבוצות ביצועים: ביצועים נמוכים, מתחת לממוצע, מעל הממוצע, גבוהים ועילית. הם קבעו את הכושר האירובי של המשתתפים על ידי ניהול בדיקת לחץ.

 

רמות הכושר של אנשים בקבוצת העילית היו דומות לאלה של הספורטאים המקצועיים, והן היו ממוקמות באחוזון 97.7 ומעלה. תוחלת החיים שלהם הותאמה לגילם, למדד מסת הגוף (BMI), וכמו גם בהתייחס לתרופות שנטלו או מצבים רפואיים אחרים שהיו להם.

 

בסך הכל, כושר גופני בעצימות גבוהה קשור ישירות לסיכון מופחת לתמותה בטווח הארוך. יתר על כן, החוקרים מצאו כי "אין גבול עליון" ליתרונות של הכושר האירובי.

 

כמו כן, "כושר אירובי בעצימות גבוהה במיוחד היה קשור להישרדות הגדולה ביותר, לתועלת בקרב מטופלים מבוגרים ולסובלים מיתר לחץ דם", כתבו החוקרים.

 

אנשים מגיל 70 ומעלה הרוויחו הכי הרבה מהיותם בקבוצת העילית של כושר לב-ריאה.

 

לעומת זאת, כושר אירובי ירוד היה חיזוי חזק באותה מידה למוות מוקדם כמו עישון, מחלות לב או סוכרת.

 

החוקרים מסכמים כי "כושר לב-ריאה מעלה את תוחלת החיים בטווח הארוך. על אנשי מקצוע בתחום הבריאות לעודד מטופלים להשיג ולשמור על רמות כושר גבוהות."

 

"כושר אירובי הוא דבר שרוב החולים יכולים לשלוט בו. ואנחנו מצאנו שבמחקר שלנו אין גבול לכמה אפשר להתעמל. יש לעודד את כולם להשיג ולשמור על רמות כושר גבוהות." – ד"ר וואל ג'אבר

סגירת תפריט